Framing third places for universities‘ third mission – Field Configuring Events as collaborative learning and transfer formats The paper uses the heuristics of a spatial perspective of so-called Field Configuring Events (FCE) to investigate the question of how these new educational and project-related transfer and collaboration courses in higher education context can capture the fundamentally changed institutional role – often called “third mission” or transfer competencies – fostering regional development. In doing so, the paper applies the concept FCE to an empirical case and aims at reconsidering the conceptual perspectives of this concept.The conceptual goal is to further refine the heuristic FCE and to align it more appropriately to understand dynamic knowledge production as an expression of new temporary (micro-) geographies.

Bastian Lange kommentiert den Green Deal im Kultursektor. Die Abkehr von fossilen Energieträgern wirft auch Frage auf, wie die größeren Kulturinstitutionen ihre CO2-, Rohstoff-, Müll- und Energiebilanz den Leitzielen des Klimaschutzgesetzes des Bundes anpassen können. Klar ist, dass die Transformation des kulturellen Sektors enorme finanzielle Mittel benötigen wird, die aber nicht aus Kulturtöpfen kommen dürfen. Warum nicht Einnahmen des Emissionshandels, die im Jahr 2021 immerhin 12,5 Milliarden Euro umfassen, dafür einsetzen? Dies wäre eine Infrastrukturmaßnahme mit Wirkung.